Oleje i kwasy tłuszczowe

FAQ

Czy znasz kwasy tłuszczowe?

Niezależnie od tego, czy masz dietę, nie powinieneś unikać tłuszczu. Nasze ciało potrzebuje ich tak jak innych składników odżywczych. Dostajemy od nich energię i są potrzebne do wielu procesów zachodzących w naszym ciele (na przykład w produkcji hormonów). Nie wszystkie tłuszcze są równie korzystne. Pozostaje pytanie, których tłuszczy należy zdecydowanie unikać, abyśmy nie doznali większych uszczerbków na zdrowiu.

Warzywo czy zwierzę?

Jednak wiele badań naukowych wykazało, że pod względem rodzaju tłuszczu nie ma tak dużego znaczenia pochodzenie, jak skład tłuszczu. Oznacza to, że bardziej niż to, czy jest to olej zwierzęcy czy roślinny, powinniśmy być zainteresowani, czy kwasy tłuszczowe dominują w nasyconych lub nienasyconych kwasach.

Kolejną rzeczą, którą powinniśmy się zainteresować, jest obecność poszczególnych kwasów tłuszczowych w butelce z olejem. To jest trzecia zasada:

Nasycone kwasy tłuszczowe

Pierwsza grupa powinna tworzyć nasycone kwasy tłuszczowe, które, choć zwiększają poziom złego cholesterolu, nadal biorą udział w produkcji energii. Można je znaleźć w maśle, mleku i produktach mlecznych, mięsie i produktach mięsnych. Powinny one zająć trzecie miejsce w naszej tłuszczowej diecie, ponieważ są również zaangażowane w produkcję energii, pamiętać należy o ich negatywne skutkach przy spożywaniu większych ilości. W nadmiarze organizm nie jest w stanie sobie z nimi poradzić.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Są też nienasycone kwasy tłuszczowe, które uważamy za tak zwane „dobre”, więc powinny stanowić pozostałe dwie trzecie kwasów tłuszczowych na talerzu. Choć brzmi to paradoksalnie, mają one pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, gdy są dobrej jakości. Są one podzielone na dwie grupy. Przede wszystkim mówimy o mono-nienasyconych kwasach tłuszczowych, które nawet nieznacznie obniżają poziom cholesterolu. Występują w oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, oleju słonecznikowym, nasionach i orzechach.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Tą ostatnią grupę i drugą część nienasyconych kwasów tłuszczowych tworzą wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Są one ponownie nieco bardziej korzystne niż poprzednie, w szczególności przez zwiększenie tworzenia receptorów, które są odpowiedzialne za zniesienie wspomnianego złego cholesterolu. Znajdujemy je w tłuszczach roślinnych – w oleju rzepakowym i kukurydzianym, w orzechach, ale także w tłuszczach zwierzęcych – w rybach lub innych zwierzętach morskich.

Ważny jest sposób produkcji tłuszczu. Oleje produkowane są na dwa sposoby – oleje rafinowane i tłoczone na zimno.

Rafinowane oleje

Te pierwsze są uzyskiwane w wysokich temperaturach, w rozpuszczalnikach i za pomocą złożonej reakcji chemicznej zwanej ekstrakcją. Dzięki tej reakcji można uzyskać znacznie większą objętość oleju niż tłoczenie na zimno, które jest często znacznie tańsze.

Jednak negatywną stroną tej reakcji jest również tworzenie się toksycznych substancji, które należy usunąć wraz z pozostałościami rozpuszczalnika. Przy usuwaniu usuwa również korzystne substancje z oleju. Dlatego są one ogólnie uważane za mniej zdrowe.